Дом културе Србобран увео је синоћ публику у ново издање манифестације “Дани културне традиције“, која је ове године посвећена истраживању старих обичаја везаних за чин венчања. Манифестација је отворена у понедељак, 9. октобра, изложбом под називом “Девојачка спрема”.
Дејан Корцеба, директор Дома културе Србобран, отворио је у Галерији установе 22. “Дане културне традиције”, па и саму изложбу “Девојачка спрема”, у чему му је помогла Александра Бранков, млада вокална солисткиња, која је извођењем традиционалне народне песме увела публику у адекватно расположење.
“Приказаћемо многе обичаје везане за чин склапања брака, који постоје у традицији Срба и Мађара, дакле приказ мешовитог брака, односно где би младожења био Србин а млада Мађарица. На тај начин приказујемо обичаје обе националне заједнице. Почињемо овом изложбом девојачке спреме и мираза, настављамо изложбом венчаница и фризура, а главни догађај је у суботу када ћемо током дана имати представљање и приказ обичаја, припрему сватова и одлазак по младу, па повратак у кућу. Ту ће нам помоћи наше српско и мађарско културно-уметничко друштво, као и тамбурашки оркестар”, рекао је Дејан Корцеба, директор Дома културе Србобран.
Изложба је поред експоната, прикупљених од локаних колекционара, као и увек, имала едукативни карактер, где је водећу улогу имала Љиљана Трифуновић, етнологица Музеја Војводине.
“Девојачка спрема, код Срба и код Мађара, као и код других националних заједница у Војводини, скоро да је иста, само су јој разичита имена. Свака садржи одређени број јастучница, јорганских навлака и навлака за дуњу, поњавица, ћилима, пешкира, салвета, стољњака, девојачких кошуља, спаваћица, свега оног што младој жени треба у првом периоду када пређе у нови дом. За то прво време њу спремају њени родитељи, тако је било пре 100 и више година, а данас девојачки мираз садржи све то исто, али на мало другачији начин. Више пешкир није кудељни или ланени већ фротир, није више везен столњак, већ неки купљен у великој трговини. Ипак, основа се не мења и неће се мењати ни у будућности“, објаснила је Љиљана Трифуновић. Она је такође говорила како и када се некада преносио девојачки сандук, када се везе и тка спрема и када се све пакује, као и о другим обичајима у вези са миразом.